تفاوت دریل چکشی و پیچ بند یا اسکرو درایور در چیست؟ آیا به جای یکدیگر قابل استفاده هستند؟

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
تفاوت دریل چکشی و پیچ بند یا اسکرو درایور در چیست؟ آیا به جای یکدیگر قابل استفاده هستند؟
Ad image

تفاوت دریل چکشی و پیچ بند یا اسکرو درایور در چیست؟

دریل چکشی و پیچ‌بند از جمله ابزارهای بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که هریک دارای ویژگی‌ها و عملکرد خاصی بوده و در حالت کلی نمی‌توان آنها را بجای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. مهمترین علت این موضوع به نحوه انتقال نیرو در این دو ابزار مربوط می‌شود که در این بخش از ابزارمگ به بررسی این نکته مهم و کلیدی می‌پردازیم.

هریک از این دو ابزار در کنار حرکت چرخشی از یک نیروی اضافی برای افزایش بهره‌وری و کارآیی خود استفاده می‌کنند و در واقع نحوه و جهت وارد شدن این نیرو، اساس تفاوت‌های میان دریل چکشی و پیچ‌بند را تشکیل می‌دهد.

یک دریل چکشی در کنار حرکت دورانی مته با استفاده از ضربه‌‌‌های متوالی، نیرویی را به قسمت پشت مته (مانند ضربه زدن چکش به میخ) وارد می‌کند که این موضوع سرعت حفر سوراخ در مواد بسیار سخت مانند مصالح ساختمانی را افزایش می‌دهد. معمولا در حین استفاده از دریل چکشی، حالتی از لرزش‌های یک چکش بادی به دستان کاربر منتقل می‌شود و اساس نامگذاری دریل چکشی نیز به دلیل ضرباتی است که از سوی دریل و به شکل عمود بر سطح وارد می‌شوند.

اما در یک پیچ‌بند، حرکت چرخشی موتور با استفاده از یک مکانیزم خاص به شکل فشارهای چرخشی متناوب به بخش ابزارگیر وارد می‌شود و در واقع نیروی اضافی وارد شده از سوی پیچ‌بند به شکل عمود بر ابزارگیر و به عبارت بهتر در جهت چرخش پیچ یا مهره است که از نظر فنی باعث افزایش نیروی گشتاور می‌شود و عملکرد بسیار مطلوبی برای باز کردن یا بستن انواع پیچ‌ها و مهره‌ها به حساب می‌آید.

مهمترین تفاوت‌های دریل چکشی و پیچ‌بند

مهمترین تفاوت‌های دریل چکشی و پیچ‌بند

از دریل چکشی به شکل ویژه برای سوراخ کردن سطوح متراکم و سخت استفاده می‌شود اما پیچ‌بند برای باز کردن یا بستن انواع پیچ کاربرد دارد. پیچ‌بندها دارای ابزارگیر شش‌گوش هستند و در حالت کلی نمی‌توان از آنها به عنوان دریل و برای انجام عملیات سوراخ‌کاری استفاده کرد اما دریل‌های چکشی قابلیت استفاده از هر نوع مته یا بیت را دارند‌. پیچ‌بندها در مقایسه با دریل‌های چکشی دارای وزن سبک‌تر و ابعاد فیزیکی کوچکتری هستند و کارآیی و عملکرد بهتری در فضاهای محدود دارند.

 

اما به عنوان نکته پایانی و بسیار مهم باید در نظر داشت که دریل‌های چکشی به صورت پیشفرض دارای گزینه‌های مختلفی برای تنظیم میزان سرعت و گشتاور هستند و علیرغم توانایی در باز کردن و بستن انواع پیچ به دلیل اعمال سرعت ثابت، از نظر کیفی مغلوب کارآیی پیچ‌بندها می‌شوند و گزینه بهتری برای فعالیت‌های سوراخ‌کاری هستند.

اما پیچ‌بندها در ساختار داخلی خود از سنسورهای حساس به فشار بهره می‌برند که با سفت شدن پیچ، سرعت چرخش را به صورت خودکار کاهش داده و با ایجاد گشتاور بیشتر، باعث افزایش دقت و تسلط کاربر می‌شوند و کیفیت باز و بسته شدن پیچ‌ها را افزایش می‌دهند. در واقع دریل‌های چکشی، انتخاب‌های بسیار متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما عملکرد پیچ‌بندها در شرایط مختلف به صورت خودکار تغییر می‌کند.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل