نحوه استفاده از روان کننده WD-40 برای سرویس ابزارهای برقی

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نحوه استفاده از روان کننده WD-40 برای سرویس ابزارهای برقی
Ad image

نحوه استفاده از روان کننده WD-40 برای سرویس ابزارهای برقی

روان‌کننده WD-40 یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌های مورد استفاده برای انجام فعالیت‌های زنگ‌زدایی و روان‌کاری است که تاثیر قابل توجهی در افزایش طول عمر و بهبود عملکرد ابزارهای دستی و برقی دارد. معمولا افراد حرفه‌ای به طور منظم از ابزارهای برقی خود استفاده می‌کنند و به شکل مشابه، کلیه مراحل پاکسازی و سرویس‌کاری آنها را نیز بر اساس یک برنامه زمانی مشخص انجام می‌دهند اما در واقع این کار نیاز به دانش و مهارت خاصی ندارد و انجام این پروسه به راحتی و البته با مقداری دقت و حوصله امکانپذیر است که در این بخش از مجله ابزارمگ به بررسی این موضوع مهم می‌پردازیم.

البته بسیاری از افراد به عنوان یک راهکار مناسب، ابزارهای برقی خود را در داخل کابینت‌ها یا محفظه‌های دربسته قرار می‌دهند که این کار میزان نفوذ ذرات گردوغبار را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد اما استفاده از این روش در طولانی‌مدت به دلیل تغییر دما و رطوبت محیط و به ویژه در زمان عدم استفاده از ابزارهای برقی باعث ایجاد زنگ‌زدگی در قسمت‌های مختلف بدنه و اجزای داخلی آنها می‌شود که در این موارد، استفاده از روان‌کننده WD-40 می‌تواند تاثیر قابل توجهی در حفظ سلامت، افزایش طول عمر و بهبود کارآیی آنها داشته باشد.

به طور کلی، روان‌کننده WD-40 نوعی روغن آبگریز و یک ضدزنگ بسیار قوی است که علاوه بر قدرت نفوذ بسیار بالا به عنوان یک چربی‌زدای تمام‌عیار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روان‌کننده به راحتی در داخل اتصالات رزوه‌دار نفوذ کرده و ضمن خارج کردن رطوبت، مانع از ایجاد اکسایش و زنگ‌زدگی در محل اتصالات می‌شود. همچنین قدرت بالای روان‌کننده WD-40 در بخش چربی‌زدایی، آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای پاکسازی لایه‌های چسبناک، سطوح روغنی و آلودگی‌های موجود بر روی بخش‌های مختلف ابزارهای برقی تبدیل می‌کند.

در واقع باید گفت که ابزارهای برقی نیز مانند تجهیزات مکانیکی، نیازمند سرویس و انجام فرآیندهای تعمیر و نگهداری هستند و این اقدامات پیشگیرانه، میزان طول عمر آنها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد که برای انجام آن می‌توان از دستورالعمل 4 مرحله‌ای زیر استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی‌های فنی روان‌کننده WD-40 می‌توانید به مطلب مقایسه مایع روان کننده WD-40 و سوپرزیلا مراجعه کنید.

نحوه سرویس و نگهداری صحیح از ابزارهای برقی در 4 مرحله

نحوه سرویس و نگهداری صحیح از ابزارهای برقی در 4 مرحله

با اینکه نظافت و پاکسازی ابزارهای برقی به طور مستقیم بر روی طول عمر و کارآیی آنها تاثیرگذار است اما سازندگان WD-40 در کنار این موضوع به بحث روان‌کاری اجزای متحرک ابزارها نیز تاکید بسیار زیادی دارند.

1- قبل از شروع هر کاری، ابتدا دوشاخه ابزارهای برقی را از پریز و باتری‌های ابزارهای شارژی را از بدنه دستگاه جدا کنید زیرا عدم توجه به این موضوع ممکن است باعث فعالیت ناخواسته دستگاه شود و صدمات فیزیکی جبران‌ناپذیری را به خود دستگاه یا شما وارد کند.

2- پس از قطع منبع تامین انرژی، کلیه ذرات گردوغبار و آلودگی‌های موجود در قسمت‌های مختلف ابزارهای برقی را تا حد امکان با استفاده از جاروبرقی، بُرس یا مسواک پاک کنید. معمولا بسیاری از افراد در این مرحله برای راحتی بیشتر از هوای فشرده استفاده می‌کنند اما لوازم دیگری مانند بُرس‌های مخصوص قطعات الکترونیکی یا جاروبرقی نیز می‌توانند این کار را به راحتی انجام بدهند.

3- در این مرحله با استفاده از یک تکه پارچه نخی یا بُرس نرم به پاکسازی بخش‌های مختلف دستگاه بپردازید. این کار، سطوح مختلف دستگاه را مانند روز اول براق و درخشان می‌کند.

4- در انتها مقداری از روان‌کننده WD-40 را بر روی یک پارچه تمیز بریزید و سطوح فلزی ابزار را برق بیاندازید. این کار علاوه بر زیبایی بیشتر، مانع از ایجاد از زنگ‌زدگی و کدر شدن سطوح موردنظر می‌شود. همچنین برای از بین بردن رطوبت و روغن‌کاری قسمت‌های مکانیکی نیز می‌توانید مایع WD-40 را به شکل مستقیم به داخل شفت دستگاه فرز یا سه‌نظام دریل خود اسپری کنید.

مقدار و زمان استفاده از روان‌کننده WD-40

مقدار و زمان استفاده از روان‌کننده WD-40

اجرای مراحل بالا به شما اجازه می‌دهد تا ابزارهای برقی خود را به دور از خطر زنگ‌زدگی برای یک بازه زمانی طولانی در قفسه‌ها یا کابینت‌ها نگهداری کنید اما اگر به صورت مرتب با ابزارهای خود سروکار دارید، بهتر است پس از انجام هر پروژه، آنها را به طور کامل تمیز کنید. از طرف دیگر برای ابزارهای راکد بهتر است با توجه به شرایط آب و هوایی، به صورت هر شش‌ماه یکبار یا هر سال یکبار اقدام به انجام سرویس‌های دوره‌ای نمایید.

به طور کلی اگر به شکل مداوم از ابزارهای برقی خود استفاده نمی‌کنید، حداقل سالی یکبار وضعیت آنها را از نظر آسیب‌های فیزیکی و وضعیت زنگ‌‌زدگی مورد بررسی قرار بدهید. البته در نظر داشته باشید که در حالت ایده‌آل باید کلیه ابزارهای برقی خودتان را حداقل دوبار در سال بررسی و روغن‌کاری کنید.

در پایان به عنوان یک نکته کلی باید در نظر داشت که طول عمر و دوام ابزارهای برقی در یک محیط کنترل‌شده از نظر میزان دما و رطوبت در مقایسه با یک قفسه سرد و خشک به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند اما معمولا فراهم کردن این شرایط برای بسیاری از کاربران خانگی و خودسازها (DIYs) امکان‌پذیر نیست. بنابراین به عنوان یک برنامه عمومی بهتر است کلیه ابزارهای برقی خود را در فصل بهار به وسیله روان‌کننده WD-40 روغن‌کاری کنید و پیش از شروع زمستان نیز آنها را به شکل دقیق مورد بررسی قرار داده و فرآیندهای مختلف پاکسازی و روغن‌کاری را به طور کامل انجام بدهید.

Ad image
منبع:slashgear
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل