جلوگیری از آسیب دیدن رنگ خودرو با انجام ندادن 5 اشتباه رایج

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
جلوگیری از آسیب دیدن رنگ خودرو با انجام ندادن 5 اشتباه رایج
Ad image

جلوگیری از آسیب دیدن رنگ خودرو با انجام ندادن 5 اشتباه رایج، آشنایی با موارد ساده و مهم

به گزارش ابزارمگ، رنگ خودرو و شفافیت آن از جمله مواردی بسیار مهمی هستند که جلوه و شخصیت یک خودرو را تشکیل می‌دهند و توجه به این موضوع می‌تواند یک خودروی معمولی را به یک مدل جذاب و خاص در میان خیل انبوه خودروهای حاضر در یک خیابان، کوچه و پارکینگ تبدیل کند. البته ناگفته نماند که نگهداری از رنگ خودرو یک مسئله چالش‌برانگیز است و جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی آن برای بسیاری از افراد یک امر محال و غیرممکن به نظر می‌رسد.

همچنین باید توجه داشت که با زندگی در فضای آلوده شهری و با وجود حجم بالای ذرات معلق در هوا، سطح خارجی رنگ خودرو یا به عبارت بهتر، لایه محافظ آن در معرض برخورد با ذراتی قرار می‌گیرد که در درازمدت باعث کدر شدن و ایجاد خراش‌های ریز بر روی آن می‌شود و امری اجتناب‌ناپذیر است. اما نکته مهم اینجاست که توجه به موارد جزئی به ما کمک می‌کند تا با صرف هزینه و زمان کمتر از بروز مشکلات حاد جلوگیری کرده و زیبایی و جذابیت خودروی خودمان را برای یک بازه زمانی طولانی‌تر حفظ کنیم.

به طور کلی با توجه‌ به اینکه جلوگیری از ساییدگی طبیعی و تدریجی رنگ خودرو امری محال به نظر می‌رسد اما در کنار این موضوع، عادت‌ها و رفتارهای شایع و نادرست دیگری نیز وجود دارند که سلامت و زیبایی رنگ خودرو را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند. البته شاید در نگاه اول این عادت‌های نادرست، کاملا عادی و بی‌ضرر به نظر برسند اما با توجه به حساسیت بالای رنگ خودرو، هرگونه ساییدگی و آسیب سطحی می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری را در کیفیت و زیبایی آن به وجود بیاورد.

نکته مهم دیگر آنکه تاثیر این عادت‌ها و اشتباهات رایج بر روی رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای و سفید کمتر است اما این موضوع برای صاحبان خودروهای با رنگ مشکی و متالیک از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: شیلدهای محافظ جدید کلاین تولز معرفی شدند

 

همچنین بسیاری از افراد بر این باورند که با انجام پولیش‌کاری دوره‌ای و انجام روش‌های ترمیمی می‌توان تاثیرات عوامل مخرب بر روی رنگ خودرو را تا حد زیادی کاهش داد اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و هزینه و زحمت کمتری را به صاحبان خودرو تحمیل خواهد کرد؛ بنابراین در ادامه با برخی از اشتباهات رایج و عوامل موثر در آسیب دیدن رنگ خودرو و روش‌های پیشگیری از آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

آسیب دیدن رنگ خودرو با قرار دادن اجسام مختلف بر روی بدنه خودرو

1- قرار دادن اجسام مختلف بر روی بدنه خودرو

بدون شک این حالت برای همه ما اتفاق افتاده که پس از خرید از فروشگاه به دلیل حجم بالای اقلام خرید و برای خارج کردن سوئیچ خودرو از داخل جیب‌مان، کیسه‌های نایلونی و جعبه‌های بزرگ و کوچک را بر روی کاپوت یا سقف ماشین قرار داده‌ایم. با اینکه کیسه‌های نایلونی در ظاهر هیچگونه تهدید یا آسیبی برای رنگ خودرو محسوب نمی‌شوند اما باید در نظر داشت که برخی از این کیسه‌های نایلونی دارای لبه‌های تیزی هستند که در زمان قرار گرفتن یا کشیده شدن بر روی رنگ خودرو، باعث ایجاد خراش‌های ریز بر روی آن می‌شوند.

همچنین اقلام موجود در این کیسه‌ها نیز به نوبه خود می‌توانند خسارات مختلفی را با توجه به وزن و ساختار فیزیکی خود به رنگ و حتی بدنه خودرو وارد کنند. از طرف دیگر معمولا در حین رانندگی، لایه نازکی از گردوغبار بر روی رنگ خودرو قرار می‌گیرد که در زمان اعمال فشار از سوی اجسام خارجی مانند کیسه‌های نایلونی به رنگ خودرو چسبیده و حتی آلودگی موجود بر روی این اجسام را نیز به خود جذب می‌کنند.

این موضوع به شکل کلی در مورد همه اجسام با وزن نسبتا سنگین یا لبه‌های نوک‌تیز مانند کیف دستی، جعبه ابزار، دسته کلید، بطری آب، تلفن همراه و غیره نیز صادق است. در مجموع هر جسم سنگین و لبه‌دار، ظرفیت ایجاد خراش و سایش بر روی رنگ خودرو را خواهد داشت که این آسیب در خصوص قطعات فلزی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در حین انجام فعالیت‌های مختلف در نزدیکی خودرو باید همیشه موارد و نکات مرتبط با آسیب‌های مرتبط با رنگ خودرو را در نظر گرفت.

آسیب دیدن رنگ خودرو با خشک کردن بدنه ماشین با اعمال نیروی زیاد و بدون استفاده از الیاف میکروفایبر

2- خشک کردن بدنه خودرو با اعمال نیروی زیاد و بدون استفاده از الیاف میکروفایبر

خشک نکردن کامل بدنه و باقی ماندن قطرات آب پس از شستشوی خودرو باعث ایجاد لکه بر روی سطح رنگ می‌شود. بنابراین خشک کردن کامل بدنه به وسیله یک پارچه نرم و جاذب مانند میکروفایبر می‌تواند شفافیت و تمیزی رنگ بدنه را به شکل قابل توجهی افزایش بدهد. در طرف مقابل باید توجه داشت که بکارگیری پارچه‌های زبر در نقش یک سنباده نرم عمل کرده و فرآیند پاکسازی بدنه خودرو را به یک عمل مخرب تبدیل می‌کند.

پارچه‌های میکروفایبر علاوه بر بافت نرم از قدرت جذب بسیار بالایی برخوردار بوده و مانند یک آهنربای قوی، بخش قابل توجهی از آلودگی‌ها و رطوبت موجود بر روی رنگ خودرو را از بین می‌برند. به همین دلیل است که پارچه‌های میکروفایبر به عنوان یکی از لوازم مهم و ضروری برای پاکسازی و شستشوی خودروها محسوب می‌شوند.

البته استفاده از الیاف میکروفایبر نیز دارای قواعد و نکات مهمی است که رعایت نکردن آنها ممکن است به ایجاد آسیب در رنگ خودرو منجر شود. به عنوان مثال وارد کردن فشار بیش از حد به پارچه‌های میکروفایبر باعث مالیده شدن آلودگی بر روی الیاف آنها می‌شود که برخورد آنها با سطح رنگ، خراش‌های ریزی را بر روی سطح بدنه به وجود می‌آورد. برای استفاده درست از پارچه میکروفایبر باید آن را به آرامی و با حداقل فشار ممکن در جهت خطوط بدنه خودرو جابجا کرد زیرا اعمال حرکات دورانی باعث ایجاد هاله‌های گرد بر روی رنگ خودرو می‌شود.

برای ایجاد ایمنی بیشتر می‌توان به جای دستمال یا الیاف پارچه‌ای از یک سشوآر یا دمنده هوا استفاده کرد. در این حالت، هوای پرفشار کلیه ذرات آب را به طور کامل از روی بدنه خودرو حذف کرده و از ایجاد لکه‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. تنها نکته مهم در انجام این فرآیند، توجه به عدم وجود گرد و غبار و ذرات ریز در هوای ورودی دستگاه خواهد بود زیرا در این حالت، ذرات ریز مانند یک گلوله کوچک به سطح بدنه و رنگ خودرو برخورد خواهند کرد.

آسیب دیدن رنگ خودرو با نشستن یا تکیه دادن به خودرو به ویژه در زمان کثیف بودن بدنه

3- نشستن یا تکیه دادن به خودرو به ویژه در زمان کثیف بودن بدنه

تصور کنید که با یکی از دوستان خود قرار دارید و تا زمان آمدن وی از خودروی خودتان پیاده شده و به آن تکیه داده‌‌اید. در این حالت اگر نقطه تماس میان لباس و سطح خودرو را در حالت میکروسکوپی مورد بررسی قرار بدهیم، مشاهده خواهیم کرد که ذرات گردوغبار و آلودگی در این نقطه توسط الیاف لباس به دام افتاده و با هر حرکت کوچک مانند یک سنباده بر روی رنگ خودرو مالیده می‌شوند.

این وضعیت در صورت وجود دکمه فلزی در قسمت جیب عقب شلوارهای جین به مراتب بدتر خواهد بود. در این حالت، وزن فرد با قرارگیری بر روی دکمه فلزی، شبیه به یک شی سخت بر روی بدنه خودرو حرکت کرده و صدمات قابل توجهی را بر روی آن به وجود می‌آورد. درست مانند اینکه یک جسم بزرگ را بر روی یک پارچه کثیف و زبر قرار داده و آن را بر روی سطح بدنه جابجا کنیم.

از سوی دیگر نشستن بر روی صندوق عقب یا کاپوت خودرو به دلیل کاهش سطح اتکای میان فرد و بدنه و افزایش نیروی و فشار وارد بر سطح در مقایسه با وضعیت تکیه دادن به خودرو، باعث ایجاد خراش‌های عمیق‌تر و صدمات جدی‌تر به ساختار و رنگ بدنه می‌شود‌.

آسیب دیدن رنگ خودرو با استفاده از لوازم یکسان برای تمیز کردن بخش تایر و بدنه

4- استفاده از لوازم یکسان برای تمیز کردن بخش تایر و بدنه

بر اساس نظر متخصصان حوزه پولیش و رنگ خودرو، فرآیند شستشوی خودرو باید از بخش تایر و رینگ‌ها آغاز شود زیرا این قسمت، کثیف‌ترین بخش خودرو به شمار می‌رود. اما استفاده از لوازم یکسان برای شستشوی بخش تایر و بدنه، یک اشتباه بسیار بزرگ است و می‌تواند آسیب‌های شدیدی را به رنگ و بدنه خودرو وارد کند. حتی در صورت شستشوی کامل و چندباره یک پارچه یا پد شستشو باز هم مقداری از ذرات آلودگی در میان الیاف آنها باقی خواهد ماند که تماس آنها با بدنه خودرو به ایجاد خراش، خط و خش و ساییدگی منجر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بررسی بکس شارژی 20V MAX XR دیوالت مدل DCF961

 

به همین علت، تفکیک و استفاده از لوازم مجزا برای شستشوی قسمت‌های تایر و بدنه خودرو از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ای است که سلامت رنگ بدنه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به عنوان یک نکته کلی بهتر است از یک دستکش و سطل مجزا برای پاکسازی تایر و رینگ‌های خودرو استفاده شود.

آسیب دیدن رنگ خودرو با کشیدن چادر بر روی خودرو در محیط باز

5- کشیدن چادر بر روی خودرو در محیط باز

با اینکه این مورد در نگاه اول کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد اما از نظر فنی، توجیه درستی برای آن وجود دارد. بسیاری از افراد در زمان پارک خودرو در یک محوطه باز از یک چادر یا پارچه معمولی برای محافظت از خودرو در برابر عوامل مختلف مانند بارش باران، تابش نور خورشید، ذرات گردوغبار و مواردی از این قبیل استفاده می‌کنند اما این راهکار، گزینه مناسبی برای محافظت از رنگ خودرو نیست!

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، قرار گرفتن الیاف زبر بر روی رنگ خودرو باعث ایجاد خط و خش بر روی آن می‌شود. بنابراین اگر در زمان قرار گرفتن چادر بر روی بدنه خودرو، لایه‌ای از ذرات گرد و غبار نیز بر روی رنگ خودرو وجود داشته باشد، حرکت چادر یا روکش محافظ، خود باعث ایجاد آسیب‌ بر روی رنگ خودرو خواهد شد.

در کنار جابجایی چادر در حین قرار گرفتن یا جمع شدن از سطح خودرو، برخورد باد یکی از مشکلات اصلی این وضعیت محسوب می‌شود که با جابجایی مستمر سایه‌بان، قسمت‌های مختلف آن را با رنگ خودرو تماس داده و در یک وضعیت حادتر، کِش یا لبه‌های چادر را با شدت به بدنه خودرو کوبیده و در درازمدت آسیب‌های قابل توجهی را در وضعیت رنگ و درخشندگی آن ایجاد می‌کند.

بنابراین اگر هدف شما از استفاده از سایه‌بان، جلوگیری از تشکیل لایه گردوغبار بر روی رنگ خودرو است، بهتر است بدانید که تمیز کردن گردوغبار از سطح خودرو به مراتب آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از رفع مشکلات ناشی از خراشیدگی و ساییدگی رنگ خودرو خواهد بود.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل